خط پایان ناباروری

۲۴ خرداد ۹۹ نویسنده اخبار سایت

به گزارش ایرنا، مركز تحقیقات باروری و ناباروری فاطمیه همدان در اسفند سال 78 با همت و پیگیری جمعی از متخصصان دانشگاه علوم پزشكی همدان به منظور ارایه خدمات نوین باروری و فراهم كردن زمینه توسعه این دانش و انجام پژوهش های جدید مرتبط تاسیس شد.
این مركز در دی ماه سال 79 شاهد نخستین تولد حاصل از IVF (تلقیح آزمایشگاهی) بود همچنین به دنبال آن آمار تولد های زنده حاصل از روشهای (ای آر تی) با موفقیت چشمگیری مواجه بوده است.
این مركز دومین مركز در كشور است كه بارداری زنده حاصل از IVM ( بلوغ تخمك در آزمایشگاه) دارد؛ در ادامه بارداری زنده حاصل از IVM با تلاش و همكاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكی همدان در قالب مركز آندومتر و آندومتریوزیس دانشگاه علوم پزشكی همدان از وزارت بهداشت موافقت اصولی گرفت و از این تاریخ فعالیت پژوهشی مركز در كنار ارایه خدمات درمانی به صورت هدفمند پیگیری شده است.
به منظور ارتقای سطح كمی و كیفی پژوهش ها و خدمات درمانی ارایه شده توسط این مركز و با اولویت قرار دادن نیازهای دانشگاه و جامعه، گروه پژوهشی سلول درمانی فعالیت خود در این زمینه را از بهمن سال 93 آغاز كرد.
از آنجایی كه از فناوری سلول های بنیادین به عنوان دومین انقلاب در زیست شناسی و پزشكی بعد از فناوری زیستی یاد می شود و این فناوری در پژوهش های جنین شناسی و توسعه داروسازی و بررسی عملكرد ژن ها و غیره اهمیت زیادی دارد و همچنین به دلیل ارزشمند بودن این سلولها در درمان احتمالی بسیاری از بیماری های سخت درمان، گروه پژوهشی سلول درمانی به عنوان زیر گروهی از مركز درمانی آندومتر و آندومتریوزیس شروع به كار كرد.
پزشكان درصدد انجام تحقیقات جامعی بر روی مكانیزم های تمایز سلولی و رویان، شناسایی خصوصیات اپی ژنتیكی و سلول های رویانی حیوانات مختلف در مراحل مختلف تكامل رویانی هستند.
همچنین تحقیق بر روی كاربردهای درمانی سلولهای بنیادی رویانی و بالغ و سلول های زایا در حیوانات مختلف و زمینه سازی برای استفاده از این روش های درمانی در انسان با توجه به اطلاعات به دست آمده از تحقیقات پایه ای و بنیادی از دیگر اولویت های است.
مركز تحقیقات آندومتر و آندومتریوزیس دانشگاه علوم پزشكی همدان بر آن است تا با پشتیبانی از پژوهش های بنیادین و كاربردی در حوزه تولید مثل و ارتقای روش های درمانی باروری و ناباروری در سطوح منطقه ای، ملی و بین الملی و همكاری بین بخشی و تولید علم و دانش در علوم مرتبط اقدام كند.
این مركز وظایف خود را از طریق به كارگیری نیروهای ورزیده و علاقه مند و امكانات و تجهیزات مورد نیاز با تكیه بر توانمندی اعضا به انجام رسانده و در راستای اجرای نقشه علمی سلامت كشور و رسالت خود برای ارتقای كیفیت خدمات درمانی و ارایه خدمات به بیماران فعالیت می كند.
متخصص زنان و زایمان با فلوشیب ناباروری در استان همدان به خبرنگار ایرنا گفت: فریز اسپرم تخمك و جنین امكاناتی هستند كه می تواند در اختیار بیمارانی قرار بگیرد كه در حال حاضر امكان بارداری نداشته یا قصد حفظ باروری را دارند.
دكتر مرضیه فریمانی ادامه داد: همچنین افرادی كه به علت بیماری و درمان هایی كه انجام می دهند باروری شان در معرض خطر قرار دارد می توانند از روش فریز اسپرم تخمك و جنین استفاده كنند.
وی بیان كرد: بیمارانی كه به هر دلیل «آی وی اف» می شوند یك نوبت این داروها را استفاده كرده و جنین را می توانند فریز كنند و برای نوبت های بعدی دیگر دارویی دریافت نمی كنند.
متخصص زنان و زایمان در همدان ادامه داد: این جنین های سالم فریز شده و بعد از سال ها می توانند به دنیا بیاید و برای بیمار یك زمان را می توانند ذخیره كنند.
دكتر فریمانی اظهار داشت: دامنه فعالیت این مركز شامل ارایه خدمات مشاوره ای، تشخیصی و درمانی به زنان و مردان ناباور، انجام سونوگرافی شكمی و واژینال سیاه و سفید، رنگی و داپلر، بارداری و زنان، ارایه خدمات مشاوره ای تشخیصی و درمانی به مادران باردار و مادران با حاملگی پرخطر و پریتانولوژی است.
وی افزود: انجام عمل های پانكچر(تخمك كشی) و لاپارا سكوپی (درون بینی شكم) و هیستروسكوپی (بررسی حفره داخلی رحم)، تشخیصی و جراحی، انجام آی یو آی و تمامی اعمال ای آر تی، IVF (تلقیح آزمایشگاهی)، icsi (تزریق اسپرم داخل تخمك)، ZIFT (انتقال رویان به درون لولۀ رحم)، انجام آنالیز و پروسس اسپرم و آماده سازی تخمك در این مركز صورت می گیرد.
متخصص زنان و زایمان در همدان ادامه داد: امكان انجماد و ذوب اسپرم، جنین، تخمك و بافت تخمدان و بیضه در راستای كمك به حفظ باروری در بیمارانی كه به دلیل انجام كوموتراپی (شیمی درمانی) خواهان حفظ باروری هستند و اهدای جنین و تخمك با رعایت موازین شرعی و قانونی در این مركز انجام می شود.
دكتر فریمانی گفت: در مورد استفاده از روش «پی آر پی» برای تولد نوزاد تحقیقات زیادی صورت گرفته و تاكنون 2 مورد تولد زنده داشته ایم و این روش توانسته 40 درصد شاخص رزرو تخمدان را در این بیماران افزایش دهد.
وی بیان كرد: در مركز ناباوری فاطمیه همدان كارهای تشخیصی درمان ناباوری در مورد آقایان و بانوان انجام می شود كه برای نمونه می توان به رادیولوژی، سونوگرافی، لاپراسكوپی و هیستروسكوپی برای تشخیص یا درمان مشكلات رحم اشاره كرد.
متخصص زنان و زایمان اضافه كرد: همچنین روش های درمانی شامل IUI (تلقیح داخل رحمی) و آی یو اف و انجام اعمال اورولوژی و فریز اسپرم، تخمك و جنین در بیمارستان فاطمیه همدان صورت می گیرد.
دكتر فریمانی ادامه داد: در همدان نخستین مورد فریز جنین به مدت هشت سال طول كشید و بعد از این مدت جنین منتقل و موجب بارداری موفق شد.
دكترای جنین شناسی نیز در این باره گفت: در آزمایشگاه جنین شناسی مركز درمانی فاطمیه همدان آخرین روش ها و تكنیك هایی كه در مورد درمان ناباروری در جهان و كشور است انجام می شود.
دكتر ایرج خدادادی افزود: این آزمایش ها شامل میكرو اینجكشن (لقاح خارج از رحم)، آزمایش های آی وی اف، روش های جدید انجماد، فریز و نگهداری بافت های بیضه، تخمدان، تخمك جنین و اسپرم است.
وی اضافه كرد: نوزدان زیادی حاصل تولد های ناشی از روش فریز تخمك، اسپرم یا بافت های جنین در استان همدان هستند.
این پزشك با بیان اینكه روش IVM ( بلوغ تخمك در آزمایشگاه) نیز در این مركز انجام می شود یادآوری كرد: سال 91 نخستین تولد حاصل از IVM با انجام یك كار تحقیقاتی دقیق صورت پذیرفت.

در حال حاضر دارای امتیاز 0 توسط 0 نفر است

انتشار یافته توسط : نویسنده اخبار سایت

نظرات :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.